מן העיתונות

אודות אתר מתת

פורסם באתר כיפה

אתר חדש מציע סיוע וייעוץ לבנות דתיות לקראת שירות צבאי או לאומי

אתר האינטרנט "מתת", שהוקם לזכרן של מתת רוזנפלד וכנרת מנדל ז"ל, שנרצחו בפיגוע ירי, מציע לגולשות מידע רב אודות האפשרויות השונות לשירות, תוך מתן מענה לאתגרים הלכתיים ותרבותיים

נטעאל בנדל, כיפה

ט חשון תשע"ג, 25/10/2012 12:13

אתר אינטרנט חדש  ילווה ויסייע לבנות המגזר הדתי לקראת שירותן בצה"ל או בשירות הלאומי. האתר, "מתת", הוקם על ידי משפחותיהן של מתת רוזנפלד וכנרת מנדל, שנרצחו בפיגוע הירי בצומת גוש עציון בסתיו תשס"ו (2005).

מי שלמעשה נותן את הסיוע הם לא מקימי האתר אלא הגולשים בו. האתר מאגד בתוכו חוות דעת, המלצות וחוויות של בוגרות מדרשות, שירות צה"ל ושירות לאומי שהחליטו לשתף בגילוי לב את שעבר עליהן ואת מסקנותיהן מכך.

הרעיון לשלב ולסייע גם לקראת לימודים במדרשה, גם לקראת שירות בצה"ל וגם לקראת השירות הלאומי נבע, כך מסבירים במשפחה, מעולמן של מתת וכנרת ז"ל. מתת ז"ל למדה במדרשת "מגדל עז" ולאחר מכן שירתה בצה"ל כקצינת תצפיתניות וכנרת ז"ל שירתה בשירות הלאומי במשך שנתיים כמדריכת טיולים, בניגוד לרוב בנות המגזר הדתי. "שתיהן ראו בשירותן שליחות לאומית", מסבירים במשפחות רוזנפלד ובלוך מי שיזמו את האתר ומפעילים אותו בפועל

"מטרת העל של האתר היא העצמה של בנות דתיות", מספרת לכיפה רבקה רוזנפלד, אמה של מתת ז"ל. "הבנות האלה נמצאות על פרשת דרכים בשמינית והן מאוד מתלבטות ויש להן קשיים ומורכבות שנובעת מריבוי אפשרויות ומהעדר מידע". רוזנפלד מקפידה לקרוא את כל חוות הדעת באתר שעד כה הגיעו לכדי 700, אך מבחינתה "זה אמנם הרבה יחסית לאתר חדש אך אני רוצה הרבה יותר מזה".

רבקה, על אף שרבים הם הרבנים המתנגדים לשירות של בנות דתיות בצה"ל נראה שהאתר החדש מעמיד את השירות הצבאי בשורה אחת עם השירות הלאומי.

"אנחנו רואים את הצבא כשירות לגיטימי. אני לא פוסקת הלכה אבל אני מעמידה ראי ומאפשרת לבנות להחליט. ישנם מחקרים ש-30% מהבנות הדתיות מתגייסות לצה"ל ורובן למסגרות מאוד נוחות לדתיות. כל בנותיי התגייסו לצה"ל והלכו למקום ללא 'רשת ביטחון דתית' ויצאו יראות שמים. אני לא אומרת שכל בת צריכה ללכת לצבא אבל אם בת מחליטה ללכת אני רוצה שיהיה לה מקסימום מידע שתוכל לקבל. אגב, מי שקורא את חוות הדעת מגלה כי ישנם גם קשיים רבים הן בשירות הלאומי והן בצבאי. מתת תמיד הייתה אומרת ששירות צבאי לא מתאים לכל בת דתייה ולמען האמת גם לא לכל בת חילונית. אני באמת חושבת שהבנות הן מבוגרות ויש להן שיקול דעת ויש לפתוח בפניהם את המידע ולהנחות אותם. יותר קל לבחור בשירות הלאומי, זה נכון, אבל כל החלטה היא לגיטימית בעיניי ואני לא ממליצה על כלום". 

מלבד הצעות וחוויות אישיות של גולשות בוגרות המדרשות והשירותים השונים, האתר מציע גם שו"ת ולווי הלכתי לקראת היציאה לשירות. "האם מותר לי כמפקדת לחשוף את דרגותיו של חייל שסיים קורס שבו הדרכתי?", למשל, זו רק אחת מבין השאלות הרבות שזוכות שם למענה.

דווקא בשל העובדה שאולפנות רבות מונעות מצה"ל ומהעמותות השונות להסביר על השירות הצבאי, אתר "מתת" מציע עיסוק שכנראה שהבת הדתייה לא תוכל למצוא בשום מקום אחר. רוזנפלד מבהירה כי כל פעילות האתר נובעת "מהערכים של הנוער הנפלא שלנו והוא הרצון לתרום", וכוונתה היא לרצון הבנות לשרת ורצון בוגרות השירות לשתף ולספר על שירותן.

 


סגור לתגובות.